29 december tot en met 7 januari 2019

8 januari 2019 - Khu Khot, Thailand

29 december
Mijn spullen zijn gepakt en ben naar Schiphol gebracht door mijn ouders en Suus. Net zoals de vorige keer ging dit gepaard met tranen. Nadat ik mijn gate had gevonden, heb ik nog eventjes met wat Nederlanders gekletst en kon ik alweer instappen in het vliegtuig. Vlug nadat het vliegtuig was opgestegen ben ik in slaap gevallen en heb ik weinig van de vlucht mee gekregen.

IMG-20181229-WA000520181229_220058

30 december
Daar ben ik dan. Hallo Bangkok. Het was iets over 3 uur in de middag toen ik geland was. Ik kon gelukkig makkelijk door de paspoortcontrole en kon ook vlug mijn spullen van de band halen. Vervolgens kon ik naar de uitgang en kon ik een taxi pakken naar mijn appartement. Nadat ik ongeveer 45 minuten in de taxi had gezeten kwam ik aan bij mijn appartement waar ik hartelijk werd ontvangen door de eigenaresse, miss On. Dit is een typies thaise mevrouw en erg vriendelijk. Nadat ik het contract had ondertekend liet ze mijn kamer zien. Ik heb een best grootte kamer. Twee persoonsbed, eigen badkamer, een groot bureau, airco en zelf een balkon. Vlug mijn spullen neer gelegd en naar beneden gegaan om wat te eten. In dit appartement is er een keuken waar wij zelf geen gebruik van mogen maken, maar is er bijna de gehele dag een kok aanwezig. Aangezien ik de eerste was van alle studenten had ik een privé kok. Tijdens het eten zat ik nog even met miss On te buurten. Al vlug waren we tot de conclusie gekomen, als ik nieuwjaar wilde vieren, ik een hostel in het centrum van Bangkok zou moeten boeken. Na het eten ben ik dus maar eventjes opzoek gegaan naar een hostel. Nadat ik er eentje had gevonden ben ik maar vlug gaan slapen want was erg moe.

31 december
Om half 11 in de ochtend stond ik alweer klaar met mijn rugzakje om naar het centrum van Bangkok te gaan. Miss On bracht me naar het centrum van Bangkok waar ik een trein richting mijn hostel kon pakken. Ze had me goed de weg uitgelegd, maar omdat ik de stad totaal niet ken was het toch eventjes zoeken. Na een paar haltes kon ik alweer uitstappen en kon ik alvast gaan inchecken bij mijn hostel. Vervolgens ben ik naar het winkelcentrum gegaan om wat te gaan eten en een lokale simkaart te kopen. Het was best wel lastig om een simkaart te kopen aangezien de medewerkers bijna geen engels spraken. Dus het was af en toe maar gokken wat de meneer daar nu precies bedoelde, maar uiteindelijk is het gelukt om er eentje te kunnen kopen.

Vervolgens ben ik terug gegaan naar mijn hostel om een beetje uit te rusten. Uiteindelijk ben ik in contact gekomen met Willy uit Australië die hier op vakantie was. Aangezien hij ook alleen was zijn we samen naar central world gegaan omdat hier in het groots nieuwjaar werd gevierd. Hier was een lange straat afgezet en was een groot podium gebouwd. Een stukje verder stond nog een andere dj te draaien. Hier liepen behoorlijk veel mensen rond. Hoe later richting 12 uur, hoe voller het er kwam te staan. Door de drukte ben ik Willy kwijtgeraakt en kon ik hem ook niet meer vinden. Aangezien het al bijna twaalf uur was dacht ik dan blijf hier nog maar eventjes, want wil wel is zien hoe hier het nieuwe jaar ingeluid wordt. Om precies 12 uur werd er voor ongeveer 2 minuten lang vuurwerk afgestoken. Nadat dit voorbij was stoptte de muziek en ging iedereen richting de uitgang. Dit leverde veel drukte op straat op en alle taxi's reden daar ook opeens rond. Gelukkig kon ik met de trein terug richting mijn hostel, maar omdat zoveel mensen gingen stond voor de ingang van het station een lange rij en zaten de treinen helemaal vol. Eindelijk terug in mijn hostel en vlug naar bed.

20181231_225025

20190101_000056

1 januari
Ik was zo moe dat ik lang heb geslapen. Zodra ik was opgestaan moest ik besluiten wat ik ging eten. Een meid die bij mij op mijn kamer sliep raadde een etenstentje een paar deuren verderop aan. Nadat ik daar een kijkje had genomen, besloot ik om voor mijn eerste streetfood te gaan. Ik had een noedle soep met vis erin. Dit smaakte erg goed.

20190101_151538

Wanneer ik dit ophad ben ik terug naar mijn hostel gegaan, want had met de dame op mijn kamer afgesproken om op pad te gaan. Ze heet Lydia en komt uit Indonesië. We hadden besloten om een taxi te pakken naar Pickadaily Bangkok te gaan. Dit stelde opzicht niet zo veel voor, maar stonden wel een paar mooie gebouwen.

20190101_173553

IMG_1396IMG_1397IMG_1392IMG_1391

In de rit van de taxi waren we voorbij een tempel gereden waar we vervolgens naar toe zijn gelopen. De tempel was helaas gesloten, maar konden er wel eventjes omheen lopen. Aan de achterkant van de gebouwen lag een kanaaltje. We kwamen bij een stijger aan en er stapte net een vrouw op. Meteen kwam er van de overkant een roeibootje aan en ging ze daar in. De roeiboot vaarde naar de andere kant waar de vrouw uitstapte en de roeiboot kwam weer terug.

Vanuit hier hebben we weer een taxi besteld om terug richting het hostel te gaan. Eerst hebben we een rondje door het winkelcentrum gegaan en vervolgens zijn we naar de KFC gegaan. Hier wilde ik iets kleins bestellen, alleen spreekt niemand in Thailand Engels. Hierdoor kreeg ik een dienblad vol met eten. Dit kon ik natuurlijk niet op en heb alles, dus meer dan de helft, wat ik over had aan en zwerver gegeven.

2 januari

Vandaag ging ik weer terug naar mijn appartement. Voordat ik terug ging ben ik even een winkelcentrum genaamd Central World ingedoken. Dit was erg groot en raakte daar al vlug verdwaald. Nadat ik weer de trein had gepakt en een stukje had gelopen kwam ik weer op de plek aan waar ik met miss On had afgesproken. Voordat we naar het appartement terug gingen, gingen we eerst bij de markt langs. Een bloemen markt, waar echt alle soorten bloemen verkrijgbaar waren, en een fruit markt die geheel vol lag met fruit. Miss On had tegen mij gezegd dat ik niet alleen in de auto mocht blijven zitten, want ze zouden me waarschijnlijk gaan aanstaren en dat kon beter gebeuren wanneer ik met haar liep. Ze had inderdaad gelijk. Iedereen op de markt keek me aan omdat ik "anders" ben. Het was wel apart om zo'n markt te zien. De markt werd gehouden in een vervallen schuur en de gehele familie was aan het werk op de markt.

20190102_12573820190102_13082220190102_131001

Na de markt zijn we weer terug naar huis gegaan. Hier zou later op de dag een nieuwe huisgenoot komen. Tegen de avond kwam Niels uit Friesland. Hier heb ik de avond nog gezellig mee lopen kletsen.

3 januari

In de ochtend kwam de volgende huisgenoot, Nicolas uit Frankrijk. Wanneer Nicolas klaar was zijn we met zijn drieën naar de universiteit gelopen, wat gelukkig om de hoek ligt, om onze school uniforms te kopen. Dit is voor mij een prachtige witte blouse met een zwarte rok. Vervolgens zijn we terug gegaan naar het appartement, want miss On zou ons naar Bangkok brengen. Na ongeveer een uurtje in de auto te hebben gezeten zijn we midden in het centrum afgezet. Gelukkig was dit bij mijn hostel in de buurt waar ik een paar dagen geleden heb gezeten en kende ik de weg. We zijn begonnen om de ferry te pakken naar de andere kant van het water, want daar ligt het winkelcentrum Iconsiam. Dit winkelcentrum is gigantisch groot en is volgens mij acht verdiepingen hoog. Het gehele pand was afgewerkt met gouden randen. Alle duren merken waren in dit centrum te vinden.

20190103_14332120190103_14343620190103_14494920190103_15432820190103_154840

Vervolgens hebben we de ferry genomen naar Phra Arthit genomen en hebben we hier eventjes rond gelopen want hier stond een fort. Maar al vlug hebben we de taxi besteld omdat we allemaal wel moe waren.

IMG_1407IMG_1434

4 januari

Vroeg mijn bed uit, want vandaag is de kennismaking op school. Hup mijn school uniform aan en als schoolmeisje naar school toe. Hier werden verschillende dingen aan ons uitgelegd. Ook moest iedereen zichzelf voorstellen aan de rest. Er zaten ongeveer een stuk of 12 mensen uit zweden, een aantal uit Frankrijk en Finland. Daarnaast waren er ook nog verschillende mensen uit Azië zelf. Nadat we ons zelf hadden voorgesteld mochten we met de professor van de opleiding mee. Voor mij is dit dus Information and Communication Tegnologies. Hier waren in totaal maar 4 exchange studenten, waaronder ik dus. Nadat we gepraat hadden met de professor kregen we een geregelde lunch van uit school. Dit smaakte erg goed. Na de lunch kregen we een rondleiding over het terrein van de universiteit, die mega groot is. Als laatste kregen we nog een cross culture workshop. Hierin kregen we verschillende Thaise woorden geleerd, die ik helaas alweer vergeten ben, hoe we mensen moeten begroeten, wat we wel en niet mogen en ten slotte kregen we de Thaise dans aangeleerd.

20190104_140430

Nadat ik terug was in het appartement ben ik later naar de Muay Thai Gym een stukje verderop gelopen om te informeren of hier is een keertje en proefles mee kon doen. Natuurlijk was dit mogelijk en heb ik gezegd dat ik op maandagochtend van 9 tot 11 mee kom trainen. Later in de avond heb ik met mijn huisgenoten een hostel geboekt voor in het weekend in Bangkok.

5 januari

Om 11 uur hadden we afgesproken bij de ingang van de universiteit met drie Franse meiden om hier een taxi te bestellen, want wij zouden met zijn alle naar Wat Pho gaan, de tempel van de liggende boeddha. Daar aangekomen maar vlug een lange omslagdoek gekocht, want mijn benen moesten geheel bedekt zijn. Wanneer we in de tempel binnen gingen was het echt heel druk. Het gehele terrein stond vol met boeddha's gebouwen en  standbeelden.

IMG_1444IMG_1450IMG_1452IMG_1458IMG_1464IMG_1466IMG_1472IMG_1474IMG_1493IMG_1497IMG_1512IMG_1518IMG_1523IMG_1528IMG_1529IMG_1530IMG_1531IMG_1568

Na deze tempel zijn we door gegaan naar Ordination hall en hebben we hier ook nog wat rond gelopen. Hier stond het ook helemaal vol met boeddha's en standbeelden.

IMG_1578IMG_1579IMG_1580IMG_1585IMG_1586IMG_1593IMG_1597IMG_1598IMG_1600

Vervolgens zijn we door gegaan naar Wat Arun. Dit bestond uit een tempel die erg gemaakt is uit mozaïek en die er prachtig uitziet.

IMG_1611IMG_1614IMG_1618IMG_1621IMG_1622IMG_1629IMG_1631IMG_1635

Vervolgens zijn we naar ons hostel geweest waar we even onze spullen neer hebben gelegd en vervolgens weer op pad zijn gegaan. Als eerste hebben we een avond markt, Silom Nightmarket, bezocht. Hier worden alleen maar nep producten verkocht en kun je gemakkelijk afdingen.

20190105_19193320190105_192039

Later in de avond zijn we nog een drankje wezen doen in Khao San Road. Dit is het uitgaansgebied van Bangkok. Verschillende eettentjes stonden op straat en de ene kroeg probeerde de muziek harder te draaien dan de buren. Het was hier heel vol met mensen. Na een paar drankjes zijn we dan ook weer terug gelopen naar ons hostel.

20190105_22323220190105_233337

6 januari

Vandaag zijn we naar het huis van Jim Thompson gegaan. Hier konden we zelf door de tuin heen lopen, maar hadden we een begeleider voor in het huis. Helaas ging de rondleiding in het huis erg snel en kon je niet op je gemakje eventjes rond kijken. Helaas waren foto's binnen het huis ook niet toegestaan.

IMG_1640IMG_1642IMG_1667

In de avond zijn we naar Chatuchak weekend market geweest. Hier waren de typische Thaise spullen verkrijgbaar en ook hier liep het vol met mensen. Na deze markt zijn we weer richting ons appartement gegaan.

7 januari

In de ochtend zou ik een les Muay Thai mee gaan doen. Pff, wat was dit zwaar. Aangezien ik een lange tijd behoorlijk last heb gehad van mijn schouder heb ik thuis de laatste maanden niet meer getraind, dus dit wel behoorlijk zwaar voor me. Maar het was wel super leuk, dus is voor herhaling vatbaar.

Wanneer ik later in de middag beneden kwam zag ik mijn nieuwe huisgenoot, dit is een Duitse jongen.

In de avond zijn we naar Future Park geweest. Dit is een groot shoppingmall bij ons in de buurt. Hier hebben we met de Franse dames en twee huisgenoten van mij rondgelopen en wat boodschappen gedaan.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Patrick van Loon:
    8 januari 2019
    Dat gaat wel goed komen daar.👍
  2. Suzie Bergman (van de Engelse lessen):
    8 januari 2019
    Hi Liza, Wat gaaf allemaal. Erg leuk om te lezen. Maak er wat moois van. Dit nemen ze je nooit meer af.
  3. Marijke van Alphen:
    9 januari 2019
    Leuk om je ervaringen te lezen. Wij zitten ook in Thailand en reizen nu met zoon en Thaise schoondochter rond. Voor ons is alles uitgezocht door hen we genieten.
    Gisteren in Pattaya de Sanctuary of Truth. Vandaag vanuit Kanchanaburi per trein over de brug over de River Kwai naar Nam Tok. Slapen nu in Sankhaburi om morgen de Wat Ta Sung te bekijken, de glazen tempel. We zijn heel benieuwd.
    Geniet en doe veel ervaringen op.
    Groetjes Marijke