25 maart tot en met 12 april

12 april 2019 - Lak Hok, Thailand

25 maart tot en met 28 maart

in deze dagen ben ik bezig geweest met school, dus hier is niet echt iets bijzonders gebeurt.

29 maart:
Vandaag had ik met mijn groepsgenoten afgesproken om aan het project te gaan werken. We hadden met zijn 5e een week van te voren afgesproken om op 29 maart af te spreken om 12 uur in de middag. Zoals gewoonlijk was ik netjes op tijd. Toen er om half 1 nog niemand van de groep was besloot ik om een bericht te sturen of er nog iemand kwam. De eerste groepsgenoot kwam uiteindelijk om 1:15 uur opdagen. De tweede arriveerde om 1:30. De derde groepsgenoot had zichzelf afgemeld in verband met omstandigheden. Van de laatste groepsgenoot had ik niks meer vernomen. Helaas hadden mijn groepsgenoten ook niet het afgesproken werk gemaakt. Ik was dus ook best wel boos omdat ze niet op tijd kwamen, het werk niet hadden gemaakt of helemaal niet kwamen opdagen. Ik ben uiteindelijk ook maar om 2 uur naar huis gegaan, omdat ik het niet meer zag zitten. Ik heb ook maar meteen de docent een berichtje gestuurd om te vragen om ik hem persoonlijk kon spreken. Dit kon gelukkig aanstaande maandag al.

De rest van de dag heb ik besteed aan school.

30 en 31 maart:
Ik had genoeg werk voor school staan en heb mezelf hier voornamelijk mee bezig gehouden.

1 april:
Voor vandaag had ik het gesprek gepland met mijn docent. Hier heb ik met hem overlegd wat ik nu moest doen. Moest ik het project in mijn eentje maken, of moest ik het hier maar bij laten. Ik had al eerder met de docent afgesproken om een handleiding voor hem te maken van Microsoft Project, die ik dus in het weekend had afgemaakt. Hij zei als ik nog een aantal punten zou verbeteren ik daar op beoordeeld werd in plaats van op mijn project. Ik had met de docent afgesproken dat als mijn groepsgenoten nog aan het project zouden willen werken ik mee zou helpen, maar dat ik wel minimale input zou leveren. Hier was ik natuurlijk erg blij mee, want ik was bang dat ik het project wat voor 5 personen is in mijn eentje moest maken.

2 april:
Vandaag ben ik naar school geweest en in de avond nog ergens gaan eten.

3 april:
School had RSUnival georganiseerd. Dit werd georganiseerd omdat Pasen er bijna aankomt en ook in verband met Songkran, Thaise nieuwjaar. voor het hoofdgebouw hadden ze een zwembad opgezet, verschillende etenskraampjes, een podium en er waren ook heel veel waterpistolen. Songkran wordt namelijk gevierd met een groot watergevecht. Het was dus erg grappig en we hadden alle plezier met de waterpistolen. Later in de middag waren er nog allerlei optredens.

20190403_151852

20190403_152608

20190403_152359

4 april:
vandaag had ik nog twee klassen en daarna was het weekend. Vlug naar huis toe en me zelf opgefrist, want ik ga dit weekend weg. Mijn planning was om tegen half 6 in Bangkok centrum te zijn, want ik had met Bart afgesproken. Ik had om half 5 een taxi en ik wist wel dat het rond dit tijdstip druk is, maar dat het zo druk was had ik niet verwacht. Helaas deed ik er 2 uur over om op mijn bestemming te komen, wat normaal gesproken 45 minuten tot een uur is.

In Bangkok heb ik ergens wat gegeten met Bart en twee andere Nederlanders. Na het eten zijn Bart en ik naar Hua Lamphong gegaan. Dit is het treinstation in Bangkok die je naar bijna alle plekken in Thailand kan brengen. Dit wordt mijn eerste echte treinreis in Thailand en de trein brengt ons naar Ubon Ratchathani. Dit ligt helemaal in het oosten van Thailand, in de buurt van Laos. om 20:30 ging Bart zijn trein richting Ubon Ratchathani. Voor mij was het nog een uur wachten, want ik had de trein eerder geboekt dan Bart, en mijn trein was tegen de tijd dat hij ging boeken vol. Mijn trein was netjes op tijd en kon richting mijn bed toe. Ja het is een slaaptrein, want de rit is ongeveer 10 uur.

IMG-20190404-WA0010

5 april:
om iets voor 8 uur kwam in in Ubon Ratchathani aan. Ik was al redelijk vroeg wakker en nadat de bedden waren ingeklapt kon ik genieten van het uitzicht. Hier zag ik het "echte" Thailand. Open vlakte, grasvelden met wat koeien erin en boeren die rondliepen met oud apparatuur. Het zag er prachtig uit.

20190405_072139

20190405_072202

20190405_072319

Aangekomen in Ubon Ratchathani zat Bart al te wachten op me. Hier hebben we vlug een TukTuk gepakt. Dit was mijn eerste rit in een TukTuk in heel mijn tijd in Thailand. Ik was er altijd een beetje bang voor, want je zit er open in en ze rijden altijd zo hard door de stad heen. Gelukkig reed deze man niet hard en zat ik best veilig in de TukTuk. Aangekomen op het vliegveld hebben we onze auto opgehaald en zijn we vertrokken richting Khong Chiam. Dit ligt op de grens met Laos. Aangekomen bij ons hotel zijn we eerst even gaan rusten voordat we meteen verder gingen, want slapen in trein is niet zoals in een bed. Het schommelt allemaal een beetje en je hoort af en toe rare geluiden.

Nadat we hadden uitgerust zijn we eerst een hapje gaan eten bij een tentje wat op de hoek zat. Vervolgens zijn we het dorpje te voet gaan verkennen. We zijn richting de rivier gelopen. Het dorpje staat bekend vanwege the two colour river. Hier komen de Mun en de Mekong samen. De ene is een rivier is bruin en de andere rivier is blauw/grijs. In het regenseizoen zie je blijkbaar deze twee rivieren erg goed samenkomen. Maar helaas was er nu weinig van te zien, maar dat betekent niet dat we geen prachtig uitzicht hadden.

20190405_135248

20190405_135756

20190405_140143

20190405_140345

20190405_141542

Vervolgens hebben we de rest van het dorpje verkend.

20190405_142126

20190405_142611

In de avond zijn we naar een ander restaurant in het dorp gegaan. Ze gaven ons een menu kaart, maar die konden we helaas niet lezen. Toen we de eerste bediende aanspraken ging ze vlug een collega halen. Ik denk dat ze geen Engels spreekt. De tweede bediende sprak ook geen Engels. Na veel moeite hebben we uiteindelijk rijst met kip kunnen bestellen. Ik wilde al bijna zomaar iets op de menukaart aanwijzen, omdat het ook niet zo soepel ging met Google Translate. In dit restaurantje kwam in de avond nog een muziek bandje muziek spelen.

20190405_191510

Na het eten zijn we redelijk vroeg naar bed gegaan, want het wordt vroeg dag in de ochtend. Helaas werd ik midden in de nacht wakker van geluid. In het begin had ik niet helemaal door wat er gebeurde, maar het regende super hard. Dit was mijn eerste echte regenbui die ik Thailand mee maakte en het kwam er echt met bakken uit.

6 april:
Als eerste zijn we naar Pha Taem National park gereden. Dit was ongeveer 25 minuutjes rijden vanuit Khong Chiam. Daar aangekomen stonden we op een klif die best wel hoog was. Dit gaf ons een prachtig uitzicht over de rivier.

20190406_082238

20190406_083140

Vanuit hier konden we een wandeling van ongeveer 4 kilometer doen die ons langs verschillende muurschilderingen bracht en prachtige uitzichten.

20190406_083419

20190406_093904

In dit nationaal park was ook nog een andere plek waar we naar toe konden, genaamd Sao Chaliang (rock Pillars). Hier stonden verschillende stenen op een aparte manier op elkaar. Hier werden we ook nog door een man aangesproken, of ja in gebarentaal maakte hij ons duidelijk dat die met ons op de foto wilde. Natuurlijk mag dat, we lachen wel eventjes voor je.

Daarna zijn we doorgereden naar een waterval, maar helaas stond deze waterval helemaal droog en was er geen druppel water te bekennen.

In de avond hebben we weer in het zelfde restaurantje gegeten waar we die dag ervoor in de middag hadden gegeten. Het was wel erg handig om een plaatjes menu te hebben.

7 april:
Voor vandaag stond Sam Phan Bok op de planning. Deze plek wordt ook wel de Grand Canyon of Thailand genoemd. Langs de rivier ligt een landschap dat vol zit met gaten. Dit was prachtig om te zien. Er is zelfs een gat die de vorm heeft van Mickey Mouse en een andere in de vorm van een hart.

Toen we hier rond liepen  werden we op een gegeven moment aangekeken door twee meisjes. Dus ik zeg al lachend die willen met ons op de foto en maakte er een beetje een grapje van. Wij werden door een van de twee vrouwen die met de twee meisjes waren i het Nederlands aangesproken en vroeg meneer, mevrouw zouden zij met jullie op de foto mogen. Maar natuurlijk mag dat, maar wij willen dan ook wel een foto met hun.

Nadat we hier alles hadden gezien zijn we richting Chong Mek gereden. Dit ligt net onder onze verblijf plaats. Hier hebben we eventjes door het dorpje gelopen en wat gegeten. Vervolgens zijn we naar de tempel gegaan die in dit plaatsje ligt genaamd Wat Sirindhorn Wararam. Wij zijn hier een lange tijd geweest, want we konden in de tempel lekker in de schaduw zitten en er was een windje. Heerlijk. Ook hadden we hier een prachtig uitzicht over het meer. Ik moet zeggen dat tot zo ver de mooiste tempel is die ik in Thailand heb gezien.

20190407_155950IMG_2621

In de avond hebben we weer bij ons vaste restaurantje gegeten.

8 April:
Het was weer tijd om terug te gaan richting Ubon Ratchathani, want vandaag moet de auto ingeleverd worden. Voordat ik het dorpje verliet heb ik nog vlug even een fotootje gemaakt van de staat waar we zaten.

20190408_111334

20190408_111338

Maar voordat we de auto in gingen leveren zijn we naar een tempel geweest, genaamd Wat Phra That Nong Bua. Dit was ook weer een pracht tempel om te zien.

20190408_135715

Vervolgens zijn we naar een winkelcentrum gegaan, omdat we nog wat tijd over hadden. Nadat we hier wat rond hadden gelopen zijn we de auto gaan inleveren en was het wachten tot dat de trein terug ging.

9 april:
Om iets over half 7 in de ochtend kwam de trein in Rangsit aan. Dit trein station is in de buurt van mijn appartement. Hier maar vlug uitgestapt want ik moest namelijk om 9 uur alweer op school zijn. Ik was best wel moe op school, omdat ik maar weinig had geslapen in de trein. Dus in de avond ben ik maar vroeg naar bed gegaan.

10 april:
in de ochtend had ik een presentatie van een project die ik samen had gemaakt met twee andere studenten. Dit is erg goed gegaan. Om 12 uur hadden we een klein uitje met onze afdeling. Met ongeveer 12 studenten en een aantal leraren gingen we naar een restaurantje tegen over school. Hier gingen we in drie teams tegen elkaar concurreren wie de beste som tum thai maakte. Dit was erg leuk en daarna gingen we met zijn alle wat eten in dat restaurantje. Helaas zijn we wel laatste geworden, want ons gerecht was "een beetje pittig".

20190410_122347

20190410_123215

20190410_123226

20190410_124445

1554875893144

Later in de middag had ik nog een presentatie. Dit was van het project waar toen twee mensen niet zijn op komen dagen, en die andere twee veelste laat waren. Ik heb ze verder ook niet meer gezien om aan het project te werken. Toen ik daar in de klas kwam was de presentatie klaar en het project was ook klaar. Hoe het project is afgekomen weet ik nog steeds niet, maar ik heb in ieder geval een presentatie gehouden over iets waar ik niks van af wist.

11 en 12 april:
Deze dagen heb ik besteed aan school, want mijn laatste examens komen er bijna aan. Dat wordt dus nog eventjes studeren voor mij.