21 januari tot en met 7 februari

8 februari 2019 - Koh Samet, Thailand

21 januari tot en met 24 januari

Weer een weekje school achter de rug, waarvan ik maar twee dagen naar school moest.

25 januari

om 3 uur in de middag kwam ons gehuurde taxi busje aan. Vanaf dat moment konden we met 11 man vertrekken naar Ban Phe waar we de nacht door brachten. Normaal gesproken is deze rit ongeveer 3 uur rijden, maar omdat het zo druk was op de weg heeft het ons meer dan 4 uur in beslag genomen om daar te komen. Na wat gegeten te hebben, ben ik alweer vlug naar bed vertrokken.

26 januari

Het was nog geen 6 uur in de ochtend of ik was alweer klaar wakker en hongerig. Had dus maar besloten om opzoek te gaan naar eten, maar de meeste tentjes begonnen net met opstarten en had er maar voor gekozen om een tosti te halen. Aangezien de rest nog in bed lag ben ik naar de pier bij onze hostel gelopen om daar rond te kijken. Hier lagen veel boten waarvan sommige heel scheef lagen.

IMG_1884

Vervolgens zijn hebben we het hostel verlaten en zijn we op pad gegaan naar de boot die ons naar Koh Samet ging brengen. De speedboot deed er ongeveer 10 minuutjes over om op het eiland aan te komen. Hier hebben we vlug onze spullen in het hotel achtergelaten en vlug naar het strand gegaan. Na eventjes gezwommen te hebben en in de zon te hebben gelegen had ik het alweer gehad. Ik wilde wat gaan doen. Dus ik ben een stukje over het strand gaan lopen.

IMG_1959IMG_1974

Na de lunch wilde ik toch wel het eiland gaan verkennen. Delfina en ik zijn samen op pad gegaan. Van het ene strandje kwamen we uit op het andere strandje. Tussendoor hebben we nog de route door het bos genomen, wat natuurlijk veel leuker was dan via de hoofdweg. Na een tijdje te hebben gelopen zijn we lekker de zee ingedoken. Op het einde van de route hadden we een prachtig uitzicht.

IMG_1990IMG_1997IMG_2006IMG_2012IMG_2021IMG_2022IMG_2025IMG_2032IMG_2035

Aangezien we toch wel een stukje hadden gelopen en er bergjes bij zaten die een helling hadden van 20% hadden we eigenlijk niet zoveel zin meer om heel dat stuk weer terug te lopen. We vroegen een taxi chauffeur en die zei dat ons dat 500 baht ging kosten. Dat vonden we toch te veel en hadden maar besloten om te gaan lopen. Een stukje verder kwamen een andere taxi tegen en die zei dat het 400 Baht was. Ook dit vonden we te veel en hebben gezegd dat we maar 100 Baht wilde betalen. Daar ging hij natuurlijk niet mee akkoord en zijn we verder gelopen. Twee minuten later kwam de chauffeur er weer aan en zei dat die ons wel wilde brengen voor 100 Baht. Dus vlug maar in de auto gestapt en mee gegaan.

Nadat we ons zelf in het hotel hadden opgefrist zijn we naar een ander strand gegaan om wat te eten en later in de avond zou daar een vuurshow zijn. Er werd gedanst door mannen met veel vuur. Nadat deze show over was gingen ze naar het strand toe en gingen daar met vuurballen rondzwaaien.Dit gaf een prachtig gezicht.

20190126_20411620190126_205837

Vervolgens gingen ze terug naar het podium om een feest te houden. Er werd limbo gedanst terwijl de stok in brand stond. Grappig om te zien hoe de mannen iedereen entertainde. Aangezien ik een beetje hoofdpijn had, had ik het zelf niet te laat gemaakt en was ik weer terug gegaan naar het hotel.

27 januari:

Ik was weer vroeg op en ging opzoek naar ontbijt. Alleen helaas was ik weer te vroeg en was eigenlijk alles nog gesloten. Om 8 uur waren de meeste tentjes toch wel open en heb ik een bananen pannenkoek als ontbijt gehad. In dit tentje had ik ook meteen mijn ticket gekocht om later op de dag met een snorkel tour mee te gaan. Met deze tour ging ik verschillende eilandjes langs. Als eerst gingen we naar de andere kant van Koh Samet, want eigenlijk zouden we naar een ander eiland gaan maar vanwege de golven was dit helaas niet mogelijk. Aan dit strand konden we snorkelen en zagen we verschillende vissen en zelfs een beetje koraal. Vervolgens zijn we naar een ander eilandje genaamd Ko Ku Dee. Hier hebben we wat gegeten en nog eventjes genoten van het uitzicht.

51036652_1018890091636839_234996766482928300_nIMG_2045

Vervolgens zijn we naar Ko Pla Tin gevaren. Hier hebben we eventjes rond gelopen en lekker gezwommen.

IMG_2046IMG_2049

Nadat we hier weer weg gingen zouden we eigenlijk naar twee andere eilandjes gaan, waar je van het ene naar het andere kon zwemmen. Maar helaas was het vandaag te gevaarlijk om dat te doen en hebben we het eiland dus maar overgeslagen. In plaats van dat eiland zijn we naar Ko Ta Lu gegaan. Hier konden we weer snorkelen en hier was nog meer te zien. Voordat ik in het water ging zag ik een schildpad in het water rond zwemmen.

49933647_104626283903899_3667268638593580615_n50646832_168425574134879_1231461020879155434_n(1)50805823_299178860739313_7348236346871075061_n

Helaas had ik doordat de zon zo sterk was en ik ook heel de dag eigenlijk in het water lag me rug verbrand. In de avond heb ik rustig aan gedaan, want het was een actieve dag waardoor ik moe was.

28 januari:

Tegen 4 uur in de middag hadden we de boot terug naar het vaste land. Van te voren hebben we nog eventjes lekker op strand gelegen. Deze keer hadden we een houten boot en duurde het ongeveer 40 minuten. Toen we op het vaste land aangekomen waren aangekomen hebben we nog eventjes wat gegeten en zijn we met het taxi busje weer terug richting huis gegaan.

29 en 30 januari:

Deze dagen ging ik weer naar school toe. Op woensdag op het einde van de dag kregen we te horen dat op donderdag en vrijdag de school gesloten zou zijn, omdat de luchtvervuiling in Bangkok en bij ons in die dagen erg hoog waren. Door de huiseigenaar werd gezegd dat we het beste weg konden gaan. Aangezien we niet zo goed waren in vlug een besluit te nemen hadden we afgesproken om de dag erna bij elkaar te komen om af te spreken wat we zouden gaan doen.

31 januari:

Met de mensen waar we mee omgaan waren in de ochtend bij ons in het appartement om te besluiten wat we gingen doen. Helaas was het erg laat om nog een weekendje weg te boeken en hadden we uiteindelijk maar besloten om bij het oude plan te blijven. In de avond ben ik voor een heerlijke massage gegaan.

1 februari

Om 9 uur in de ochtend waren we bij het treinstation in Rangsit om naar Ayutthaya te gaan. Toen we hier aangekomen waren hebben we allemaal een fiets gehuurd. Het is erg gemakkelijk om in deze stad rond te fietsen. Aller eerst zijn we naar Wat Mahathat gefietst. Hier stond een oude tempel.

IMG_2063IMG_2071IMG_2074IMG_2076IMG_2080IMG_2084IMG_2087IMG_2103

Vervolgens zijn we op pad gegaan naar de Wat Phra Si Sanphet. Onderweg kwamen we nog olifanten tegen die mensen deden vervoeren.

IMG_2116

Bij de Wap Phra Si Sanphet tempel aangekomen was er een Thaise school daar. Ik denk dat ze ongeveer een jaar of 14 waren. Deze studenten wilde allemaal met ons op de foto. Waarom ze dat wilde ik heb geen idee. Deze tempel was ook erg mooi om te zien.

IMG_2121IMG_2122IMG_2126IMG_2137IMG_2143IMG_2152IMG_2154

Vervolgens zijn we door gefietst naar de floating market. Voordat we deze gingen doen, zagen we olifanten en zijn we daar gaan kijken en zijn vervolgens op de boot gestapt. Hier hebben we een klein rondje rond gevaren en vervolgens konden we deze route lopen. Hier werd op het podium ook een show gegeven met allerlei messen.

20190201_15104820190201_151122IMG_2169

Na dit allemaal zijn we weer richting het station gefietst en hebben we onze fietsen ingeleverd en weer de trein terug naar huis genomen.

2 februari:

Mijn wekkertje ging erg vroeg in de ochtend. De taxichauffeur was rond half 7 in de ochtend bij ons huis. Voor vandaag stond als eerst Changwat Kanchanaburi op de planning. Hier ligt een brug waar een trein overheen gaat. Bij het bouwen van deze brug in de WOII zijn er veel mensen omgekomen.

IMG_2170IMG_2173IMG_2176IMG_2179IMG_2181IMG_2182IMG_2184

Vervolgens zijn we naar Erawan Watterfalls gegaan. Hier ligt een hele mooie wandelroute van twee kilometer in een nationaal park. Tijdens deze wandeling kwam ik verschillende watervallen tegen en allerlei andere mooie plekken. Hoe verder de wandeling kwam, hoe moeilijker de wandeling werd. We moesten steeds verder omhoog klimmen en op een gegeven moment hadden we de keus om of door het water te gaan, of over twee hele hogen stenen. Ik had er maar voor gekozen om door het water te gaan. Om het einde van de route aangekomen was een hele hoge waterval.

IMG_2187IMG_2190IMG_2199IMG_2202IMG_2207IMG_2210IMG_2212IMG_2215IMG_2219IMG_2226IMG_2231IMG_2240IMG_2247IMG_2254IMG_2256IMG_2262

3 februari:

Aangezien we maar voor twee dagen gepland hadden, had ik zondag de gehele dag vrij. Nadat ik eventjes aan school had gewerkt ben ik samen met Carolina naar Future park gegaan om wat boodschappen te doen.

4 februari:

Ook vandaag was ik vrij. Ik had maar besloten om naar de immigration te gaan om mijn visa te regelen. Anders kan ik in mijn vakantie het land niet verlaten en weer terug binnen komen. De rest van de dag heb ik een beetje aan school gewerkt en de boel hier op geruimd.

5 februari:

Vandaag zou ik eigenlijk twee lessen hebben, maar kreeg in de ochtend een berichtje dat de les in de middag niet door ging. Ook is het vandaag Chinees nieuw jaar. Dat wordt in China Town in Bangkok gevierd. In de avond zijn we naar Bangkok afgereisd. Hier waren enkele draken, heel veel lampion en ook erg veel eten en andere soorten kraampjes.

20190205_19432920190205_19505120190205_195142

6 februari:

Weer een dagje school en in de avond met Carolina, Nanret en Bomin ergens gaan eten.

7 februari:

Eigenlijk het zelfde als gisteren, alleen nu hebben we ook met zijn vieren een trip voor volgende week gepland naar Phi Phi eilanden.

1. Marijke van Alphen:
    8 februari 2019
    Hallo Liza,
    Je vorige reisbrief kwam toen wij in Thailand onderweg waren en niet altijd wifi hadden. Wat een prachtige foto's van het Koninklijk Paleis. We waren daar 3 jaar geleden.
    En nu je verhaal van vandaag: wat leuk dat je in Ban Phe geweest bent. Daar woont onze zoon en daar hebben we in Yellow House gelogeerd voor en na onze rondreis.
    Maar dat ligt een eind uit het centrum, maar wel.
    Dat je boten scheef zag liggen in de haven is deels ook te wijten aan de grote tornado die er rond de jaarwisseling heeft huis gehouden. Er zijn toen ook vissershuizen volledig weggespoeld. Maar er is ook veel achterstallig onderhoud.
    In Ban Phe is ook een mooi, gratis toegankelijk zee museum. Je loopt dan door een grote glazen buis terwijl de vissen naast en boven je zwemmen.
    Fijn dat je zoveel ziet, maar ik krijg een beetje het gevoel dat je school niet zo veel toevoegt wat kennis betreft.
    Thailand is goedkoop. 100 baht voor een taxirit is zelfs daar vreselijk goedkoop.
    Wij deden alles per seraing met onze zoon op de bromfiets. Ook leuk.

Veel plezier verder en leuk dat ik je weer mag volgen!
  2. Patrick van Loon:
    8 februari 2019
    Goed verhaal, Liza!
  3. Ciel Bergman Hehemann:
    9 februari 2019
    Wat ben je lekker actief! Goed zo: het nuttige combineren met het aangename!
    Ik ben ook bij die brug geweest, denk ik, over de rivier Kwai. Mijn opa heeft aan die spoorweg gewerkt als krijgsgevangene aan de andere kant: in Birma (nu Myanmar).
    Geniet van de cultuur en hopelijk ook van t lekkere eten!
    X
  4. Arno Peters:
    15 februari 2019
    Mooie verslagen schrijf je, je bent volgens mij echt aan het genieten daar van het land, omgeving en de mensen. Keep up the work, ik blijf het met veel plezier lezen 📖