13 april tot en met 3 mei

9 mei 2019 - Lak Hok, Thailand

13 april:
In heel Thailand wordt Songkran gevierd. Dit is het Thaise nieuwjaar. Hier vieren ze dat met een watergevecht. Wij hadden met een aantal studenten besloten om in Bangkok te verblijven en daar Songkran te vieren. Rond de middag zijn we dan ook naar Bangkok vertrokken. Al redelijk vlug hadden we ons zelf klaar gemaakt en onze waterdichte tassen gepakt om naar Silom Road te vertrekken. Aangekomen met de trein hoorde we al veel geschreeuw en lachende mensen. Al vlug konden vanaf het station zien dat het een groot feest was op straat. Iedereen liep met waterpistolen en overal kon je voor 5 of 10 baht je waterpistool bij vullen.

20190413_151750

20190413_162717

20190413_163527

20190413_180156

IMG_20190413_201008_280

IMG_20190413_201008_287

In de avond zijn we met de groep nog opstap geweest.

14 april:
Vandaag werd er weer een groot watergevecht gehouden op Silom Road, alleen Carolina, Nanret en ik hadden eigenlijk niet zo veel zin om weer helemaal nat te worden. Wij hadden dan ook maar besloten om een beetje in de winkelcentrums rond te lopen. Vanwege Songkran waren de winkelcentrums mooi versierd.

20190414_171817

15 april tot en met 20 april:
Nadat we een beetje hadden uitgeslapen gingen we weer terug naar huis toe. Aangezien ik bijna examens heb, heb ik de rest van de dagen aan school besteed.

21 april:
ik hoefde alleen op donderdag naar school, dus ik werd een beetje kriebelig om alleen maar thuis te zitten en te leren. Vandaag had ik besloten om dan ook maar naar Bangkok te gaan en daar mijn dag te besteden aan koffie, cocktails en heerlijk eten.

22 april:
Vandaag heb ik ook weer besteed aan leren, want woensdag heb ik mijn eerste twee examens.

23 april:
Vandaag was mijn officiële laatste schooldag. Voor een cursus heb ik een project meegekregen die in voor het einde van mei af moet hebben. De andere klas van vandaag was een herhalingsles ter voorbereiding op ons examen van volgende week

24 april:
De dag van de waarheid. Ik heb mijn eerste twee examens gemaakt en naar mijn idee zijn deze wel redelijk gegaan.

25 april:
Vandaag had ik nog twee examens. Helaas zijn deze na mijn idee niet heel erg goed gegaan. Dus nu is het maar eventjes afwachten tot dat ik de uitslag heb.

Later in de avond had ik de nacht trein naar Nong Khai. Helaas was mijn trein meer dan een half uur te laat en heb ik dus redelijk lang op het station staan te wachten. Gelukkig was het weer een slaaptrein en kon ik dus lekker een dutje in de trein doen.

20190425_214049

26 april:
Rond een uurtje of 9 in de ochtend kwam ik in Nong Khai aan. Dit is een erg klein dorpje tegen de grens van Laos aan. Ik had besloten om naar Sala Keoku te lopen. Dit was ongeveer 6 kilometer lopen vanaf het station. Zo kon ik tenminste ook het dorpje goed zien. Dit was een heerlijke wandeling, want het was nog niet te warm.

20190426_090832

20190426_093354

20190426_095520

Toen ik bijna bij Sala Keoku was aangekomen zag ik opeens mega groten beelden boven de huizen en schutting uitkomen. Ik wist wel ongeveer waar ik naar toe ging, maar ik had niet verwacht dat ze zo groot waren. Ik stond wel eventjes verbaasd. In Sala Keoku staan allerlei verschillende soorten standbeelden, van buddha tot skeletten. Wat het precies betekent kan ik niet achterhalen omdat alle tekst die er staat in Thai is. Maar een ding was wel zeker het zag er prachtig uit!

IMG_2668

IMG_2719

IMG_2726

IMG_2733

IMG_2736

Toen ik hier rond liep was ik eigenlijk ook de enige 'blanke' en de Thaise mensen zaten mij behoorlijk aan te staren. opeens waren er twee vrouwen die zomaar foto's van me begonnen te maken. Vervolgens gingen ze naast me zitten en gingen ze mijn handen en benen vastpakken om nog meer foto's met mij te maken. Maar natuurlijk wilde ik hier dan ook wel een fotootje van.

20190426_110522

Nadat ik in dit park rond had gelopen ben ik richting het kern van het dorpje gelopen. Hier liep ik lang de rivier af en heb ik ergens onderweg wat gegeten.

20190426_120956

Tegen 5 uur in de middag was ik bij het busstation want ik had een bus geboekt om in de avond in Udon thani aan te komen. Deze bus bracht me in een uurtje daar naar toe en toen kon ik naar mijn hotel gaan en lekker uitrusten.

27 april:
Mijn wekkertje ging weer vroeg in de ochtend want ik wilde naar het Red lotus lake, wat ongeveer een uurtje van mijn hotel aflag. Vlug een taxi besteld en het was de zelfde chauffeur als de dag ervoor. Hij bracht me in ongeveer een uurtje naar het meer toe. Hier zij hij tegen mij dat ik de app om een taxi te bestellen daar niet kon gebruiken. Maar als ik een taxi nodig had, dan moest ik hem maar eventjes bellen. Toen ik daar aankwam zaten de mannen die de boot doen besturen mij al meteen aan te kijken en kreeg ook al vlug de vraag of ik een boot wilde. Ik zei dat ik eerst een koffie wilde en daarna de boot. Toen ik mijn koffie ophad kon ik al vlug in de boot stappen. Het was een klein bootje, maar groot genoeg voor mij alleen en de man die de boot bestuurde. Met een stok duwde hij de boot van de kant af en wilde de motor starten, maar al vlug bleek dat de motor het niet deed, dus dan maar van boot wisselen. Vanuit de kant zag het water er zo uit:

20190427_072705

20190427_073949

Ze zeggen dat de lotussen alleen in bloei zijn tussen december en Februari, maar sommige zeggen ook dat je het het gehele jaar kunt zien. Dus ik was erg benieuwd naar wat ik zou gaan zien. Na dat we eventjes hadden gevaren, zag ik de eerste bloemetjes al opduiken. Nadat we nog een stukje verder waren zag ik heel veel roze lelies.

IMG_2806

IMG_2851

IMG_2858

IMG_2877

IMG_2880

Ik vraag me zelf nu wel af hoe dit er uit zien in de maanden december tot en met februari. De rest van de dag heb ik rustig aan gedaan omdat ik heel veel last had van mijn onderrug. Waarschijnlijk doordat ik de dag ervoor te veel had gelopen.

28 april:
Weer had ik in de vroeg in de ochtend een taxi, maar nu had ik een andere bestuurder. Deze bracht me naar het trein station in Udon Thani. Vanuit hier had ik de trein naar Bua Yai junction genomen. Vanuit hier had ik in gedachten om de bus of een taxi naar Phi Mai te nemen. Maar voordat ik voor een taxi ging, ging ik voor een koffie. Al vlug kwam ik er achter dat er geen taxi's beschikbaar waren, ook kreeg ik de bus niet gevonden. Dan maar terug naar het treinstation en kijken of ik terug kan richting Bangkok. Ik had al op het internet gekeken en ik zou om 12:15 een trein ergens heen kunnen nemen en dan daar een uur wachten en dan vervolgens de trein naar Rangsit. Dit liet ik dus aan de medewerker zien en die vraagt aan mij of ik een ticket naar een bepaalde plaats wilde. Het klonk ongeveer het zelfde als wat mijn eerste stop zou zijn dus ik heb ja gezegd. Helaas ging deze trein daar helemaal niet heen. Toen ik het plaatsje ging Googlen zag ik dat ik een andere plaats had gekregen en terug naar  het noorden ging terwijl ik eigenlijk naar het zuiden wilde.

20190428_144527

Ik zat nog te twijfelen wat zal ik doen. Ik had maar besloten om naar deze plaats te gaan, want ik wist niet meer zo goed wat ik anders zou moeten doen aangezien de rechtstreekse trein naar Bangkok pas om 9 uur in de avond kwam. Toen ik in de trein zat heb ik een hotelletje in Khon Kaen geboekt zodat ik daar in de nacht kon verblijven. Heel eerlijk gezegd was ik niet echt heel blij en was zelfs een beetje chagrijnig. Aangekomen in het hotel heb ik me spullen gedropt en ben ik een stukje om het meer gaan lopen. Dit was dus tegen zonsondergang en ik had een prachtig uitzicht over het meer.

IMG_2907

IMG_2903

IMG_2920

IMG_2910

Uiteindelijk ben ik aan de praat geraakt met een Thaise man genaamd Pop. Hier heb ik even een gesprekje mee gehad en zei tegen mij dat ik echt naar de tempel moest waar ik dus het prachtige uitzicht op had. Ik liep hier dus een beetje zoekend naar toe en kwam deze man weer tegen. Hij is dus met mij meegelopen naar de tempel. De tempel zag er erg gesloten uit want de monniken stonden buiten te poetsen en een deur stond nog op een kiertje. Hij praatte in het Thais tegen de monniken en we konden naar binnen.

IMG_2922

IMG_2925

IMG_2928

IMG_2929

Nadat we de tempel hebben bezocht zijn we nog wat verder gaan lopen. Uiteindelijk hebben we een blik bier gehaald en zijn we deze buiten gaan opdrinken. Hij probeerde om mij Thais te laten praten, maar dat was niet zo'n groot succes, maar wel erg grappig. Nu kan ik aan mensen vragen hoe duur en waar ga je heen. Ook weet ik hoe ze hier nu zeggen of het eten smaakt en wat ik hier op moet reageren. Hij vroeg me zelfs voor de dag erna uit eten, maar ik moet echt terug naar huis dus ik heb hier nee op gezegd.

20190428_192647

29 april:
in de ochtend had ik de trein terug naar Rangsit. Tegen een uurtje of 3 uur in de middag kwam ik bij mij op het station aan. De rest van de dag heb ik besteed aan mijn schoolwerk, want morgen heb ik mijn laatste examen.

30 april:
Vandaag heb ik mijn laatste examen. In de ochtend heb ik mezelf nog een beetje voorbereid op dit examen. Later in de middag was het dan tijd om het examen te maken. Ik denk dat het examen op zich wel goed is gelukt. Vanaf nu hoef ik niet meer naar school toe, maar officieel heb ik nog geen vakantie want ik moet nog twee projecten maken.

1 mei:
Overdag heb ik niet heel veel bijzonders gedaan. Heb een beetje aan mijn projecten gewerkt en verder niks meer. In de avond ben ik met Carolina, Nanret en haar vriend ergens gaan eten. Later op de avond zijn we opstap gegaan in Bangkok. Dit was erg gezellig.

IMG-20190502-WA0009

2 mei:
Vandaag heb ik ook niet heel veel bijzonders gedaan. In de avond weer met huisgenootjes wat gegeten en later in de avond ben ik met andere schoolgenootjes nog wat gaan drinken, want verschillende vertrokken een paar dagen later alweer.

3 mei:
In de ochtend heb ik mijn tas ingepakt want ik zou tegen 11 uur de trein hebben. Aangekomen in Pak Chong werd ik al meteen aangesproken door verschillende mensen voor een taxi. Tegenwoordig negeer ik deze mensen en luister ik er niet aan. Ik wist dat wanneer ik aangekomen was op het station moest bellen en dan werd ik opgehaald voor de jungle tour. Mijn vervoer had me dus al aangesproken, maar die was ik gewoon zo voorbij gelopen. Hup vlug de auto in en naar mijn huisje voor vannacht. HIer werd mij alles uitgelegd hoe het programma er voor die dag uit zou zien. Het was dus 2 uur en rond 3 uur zouden we vertrekken. al vlug raakte ik in gesprek met twee Nederlandse meiden die ook mee op tour gingen. Om 3 uur vertrokken we naar onze eerste locatie. Dit was een soort zwemvijver.

IMG_2939

Na eventjes gezwommen te hebben gingen we door naar de volgende locatie. Dit was een lokale markt waar we eventjes rond hebben gelopen. Daarna gingen we door naar de grotten waar duizenden vleermuizen in zaten.

IMG_2949

IMG_2954

Vervolgens gingen we naar een andere plek om te kijken hoe deze vleermuizen uit de grot kwamen. Je zag er echt duizenden achter elkaar de grot uit komen. Dit was prachtig om te zien en te horen. Ook hadden we hier een prachtig uitzicht.

IMG_2966

IMG_3012

20190503_181327

IMG_3022

IMG_3031

Toen we terug kwamen op onze locatie ben ik met de Nederlandse meiden nog even bij de Mac gaan avond eten.

1. Mia Vorstenbosch:
    10 mei 2019
    Mooie verhalen Liza en foto's !
    Even spannend nog voor de uitslag van je examen.

Groetjes Piet en Mia
  2. Ciel Bergman Hehemann:
    15 mei 2019
    Wauw, heb je wel iets over gehouden om met Mieke en Geert te bekijken? Je hebt bijna het hele land al gehad 😃
  3. Arno Peters:
    21 mei 2019
    Een baan als reisgids, tourguide zou perfect bij je passen 👍🏻😊